Interview: Max Geertsen

‘Zoveel mogelijk vlees tegen de laagste prijs produceren is geen verhaal voor de toekomst; in elk geval niet ons verhaal en niet onze toekomst.’ Dat zegt Max Geertsen van het gelijknamige Limburgse vleesbedrijf: ‘Als bedrijfstak hebben wij een verantwoordelijkheid voor de generaties na ons. Je merkt bovendien aan alles, dat de consument steeds bewuster is van aspecten rond de productie. We moeten daar op inspelen. Dat is niet een knopje omzetten van vandaag op morgen. Zo werkt dat niet met dierlijke productie. Het gaat geleidelijk. Maar het is wel een onomkeerbare verandering van onze inzichten en van de richting die we kiezen.‘

‘Als vleessector hebben we een spilfunctie, omdat we midden in de keten zitten. Bij onze afnemers, de retailers, moeten we ons oor te luister leggen. Afnemerswensen moeten we vervolgens zien te vertalen naar onze leveranciers, de veehouders. Andersom zijn wij als schakel ook de partij die sterke punten van de boeren kan helpen uitdragen en vertalen naar retailers. We moeten meerwaarde creëren en het verhaal helpen vertellen. De vleessector kan de consument en de producent bijeen brengen. We zitten er precies tussenin.’

‘Flexibel en creatief. Dat is wat we als klein bedrijf willen zijn om maatschappelijke vragen om te zetten in marktkansen’. Geertsen: ’Wij werken met diverse concepten, die we verwaarden naar de supermarkten. Dat we daarin slagen is voor ons een bevestiging dat we een goede lijn te pakken hebben.’

Geertsen werkt met het Milieukeur en het Beter Leven kenmerk van de Dierenbescherming, dat onder meer is toegekend aan een lijn met Iers rundvlees. Verder produceren ze Krul Varkensvlees waarvan de varkens volgens het Canadian Bedding principe met wroetstallen worden gehouden. Krul Varkensvlees draagt ook het Beter Leven keurmerk. Er is een aanbod aan kalfsvlees onder Vitel OK, dat zich onderscheidt met ‘skinverpakking’. Dat verlengt volgens Geertsen de houdbaarheid van 7 naar 17 dagen. ‘Dat beperkt niet alleen derving, maar ook mogelijke verspilling’.  Ook aan de foodmiles wordt gedacht. Om het aantal transportkilometers te beperken, zit er navigatie in alle wagens en wordt met chauffeurs gekeken naar slimme routes. Dat spaart de beurs, maar ook het milieu.

‘Het maatschappelijk bewustzijn is ingebed in ons bedrijf.  We willen meerwaarde genereren voor onze partners: voor de boer, voor ons als verwerkers, maar ook voor de retailers..’