Interview: Jaap de Wit jr.

Maatschappelijk Verantwoord Ondernemen (MVO) is de basis bij  Lunenburg Vlees. ‘De wereld achterlaten zoals je hem gevonden hebt, is de oorspronkelijke definitie van duurzaamheid,’ licht Jaap de Wit jr. toe. ‘In onze bedrijfsvoering komt dat tot uiting in de eisen aan dierenwelzijn, voedselveiligheid, goede arbeidsomstandigheden en het terugdringen van energieverbruik.  Het verder terugdringen van het antibioticaverbruik in de dierhouderij is een ander belangrijk speerpunt.’

Vleesverwerker Lunenburg stond aan de wieg van de Keten Duurzaam Varkensvlees (KDV). ‘Lunenburg maakt deel uit van de vleesketen en speelt als schakel tussen boer en retailer een belangrijke rol om te komen tot een integrale duurzame vleesproductie.’
Het bedrijf biedt verschillende marktconcepten, in verschillende segmenten. ‘Biologisch vlees staat nu volop in de belangstelling. Waar voorheen alleen – oneerbiedig gezegd – geitenwollensokkentypes biologische producten kochten, vindt het segment nu gretig aftrek onder yuppen, die van een lekker stukje vlees willen genieten, maar bereid zijn meer te betalen voor een beter dierenwelzijn.’ Lunenburg wil voorop lopen met haar producten, onderscheidend zijn binnen en buiten Nederland. ‘De COV helpt om de export van de BV Nederland te bevorderen en nieuwe afzetgebieden, zoals Rusland, toegankelijk te maken.’ De Wit besluit: ‘De Nederlandse vleessector moet voorop blijven lopen, in kwaliteit, productiewijze en MVO, want op prijs leggen we het op wereldniveau zeker af.’